Fericiri ale diferitelor vieti
I, II, 17
Fericit cel ce are o viaţă singuratică, neamestecat cu cei de pe pământ, ci şi-a îndumnezeit mintea.
Fericit cel care, deşi amestecat cu cei mulţi, nu se întoarce spre cei mulţi, ci şi-a înălţat întreaga inimă spre Dumnezeu.
Fericit cel care dând toate averile sale L-a cumpărat pe Hristos şi are drept avuţie numai crucea pe care o ridică sus.
Fericit cel care, gospodărindu-şi averile curate, întinde o mână a lui Dumnezeu celor nevoiaşi.
Fericită viaţa fericiţilor neînjugaţi cu jugul căsătoriei, care sunt aproape de curata Dumnezeire scuturându-se de trup.
Fericit cel care, chiar dacă a cedat pentru puţin legilor căsătoriei, aduce cea mai mare parte a dragostei sale lui Hristos.
Fericit cel care, având putere asupra poporului lui Dumnezeu, cu jertfe sfinte şi mari ÎI aduce pe Hristos celor pământeşti.
Fericit cel care, fiind fiu al turmei, aduce drept loc cerescului Hristos o făptură desăvârşită.
Fericit cel care cu mari avânturi ale minţii vede strălucirea luminilor cereşti.
Fericit cel care cinsteşte cu mâini harnice pe Împăratul şi e o lege pe viaţă pentru cei mulţi.
Toate acestea vor umple teascurile
cereşti menite să primească roadele sufletelor noastre, fiecare virtute
ducând într-alt loc; căci multe sunt sălaşurile multelor vieţi [In 14, 2].
Fericit cel pe care Duhul Cel Mare l-a
arătat sărac de păcate, care are aici o viaţă de plâns, care nu se
satură niciodată de hrana cea cerească, care prin milostivire atrage
spre el marea milă a lui Dumnezeu, care e prieten al păcii şi curat cu
inima, care suportă multe suferinţe pentru multslăvitul Hristos şi va
primi în schimb slavă mare.
Străbate care cale vrei din acestea.
Dacă pe toate, e încă şi mai bine; dacă puţine, e bine; iar dacă una
singură, şi aceasta e plăcută. Căci sunt poveri demne de purtat de toţi,
atât de cei desăvârşiţi, cât şi de cei mai puţin desăvârşiţi. Şi Rahav
n-a avut o viaţă împodobită, dar preaînalta iubire de străini a făcut-o
slăvită [Ios 2, 1 sq.].
Prin smerita sa cugetare vameşul a fost mai presus decât fariseul trufaş [Lc 18, 10 sq.].
Mai bună e necăsătoria, da, mai bună; dar dacă se amestecă cu lumea şi e
pământească, e mai rea decât o căsătorie cuminte.
Înaltă e viaţa celor
ce petrec în neagoniseală prin munţi, dar adeseori îngâmfarea îi
prăvăleşte jos şi pe ei. Căci nemăsurând virtutea lor cu a altora mai
buni, au uneori în inimă o înfumurare lipsită de judecată şi adeseori cu
mintea înfierbântată, asemenea unor mânji focoşi, îşi poartă piciorul
dincolo de bornele de pe marginea drumului. De aceea, fie ridică-te cu
aripi uşoare, fie rămâi jos şi aleargă în siguranţă, ca nu cumva din
pricina greutăţii tale aripa să se îndrepte spre pământ şi să cazi,
înălţându-te, cu cădere vrednică de milă.
O navă mică dar strânsă bine
în piroane duce o mai mare încărcătură decât una neîncleiată bine.
Strâmtă e calea care duce spre poarta dumnezeiască [Mt 7, 14],
dar multe cărări duc spre acea singură cale. Unii, pe care firea îi
apleacă spre cele de aici, merg pe una, alţii merg pe alta, ţinându-se
numai de cea strâmtă.
Nu tuturor le place aceeaşi mâncare, nici
creştinilor nu li se potriveşte o singură viaţă. Pentru toţi însă cel
mai bun lucru sunt lacrimile, nedormirea şi ostenelile, ţinerea în frâu a
turbării patimilor înspăimântătoare, alungarea săturării, punerea sub
mâna cea puternică a lui Hristos şi tremurarea de ziua care va să vină.
Dacă vei străbate până la capăt calea desăvârşirii, nu vei mai fi
muritor, ci ceresc.
[Acestea] sunt legile lui Grigorie.
Sfântul Grigorie de Nazianz, Poeme autobiografice, din cartea lui Jean Bernardi, Grigorie din Nazianz - Teologul şi epoca sa, Ed. Deisis, 2002, traducere de diacon Ioan I. Ică jr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu