ÎNAINTE-CUVÂNTARE (la cartea “Din viata si din Duh“ scrisa de Fericitul Arhimandrit Sofronie de la Essex , tradusa de Parintele Rafail Noica pentru editia 2011)
«Avem nevoie de ajutor, avem nevoie de cei ce ne povăţuiesc după Dumnezeu»,
scria Dorothei al Gazei în veacul al Vl-lea. În dorinţa lor de a-şi
săvârşi chemarea originară, de a-şi afla calea inimii şi de a urca «scara cea sfântă»
ce duce la Dumnezeu, oameni din toate păturile sociale şi-au căutat
încă dintru începuturile creştinătăţii «îndrumători» în stare a-i
călăuzi pe «calea cea strâmtă» a mântuirii. De-a lungul veacurilor, în
căutarea unui sfat, a unei mângâieri sau a unei însuflări, bărbaţi şi
femei au tot revenit la acea zicere iubită Părinţilor pustiei: «Avva, spune-mi un cuvânt».
Dar al Duhului Sfânt, duhovniceasca părinţie este inima vie a Bisericii
Dreptslăvitoare. Lanţ de aur al predaniei, ea ne aminteşte că trăirea creştină nu este religia unei cărţi, ci descoperirea tainei persoanei.
Strălucit martor al acestei descoperiri, Părintele Sofronie deosebeşte în învăţătura sa două feluri de cuvânt: cuvântul ce înştiinţează şi cuvântul ce împărtăşeşte. Cuvântul care informează şi cel care insuflă. Cuvântul «psihic», chiar cu subiect religios şi cuvântul «duhovnicesc», purtător al Duhului Sfânt, al continuei Cincizecimi ce nu este alta decât predania Bisericii nedespărţite, trupul lui Hristos.
Albie a harului dumnezeiesc, cuvântul «duhovnicesc» este rar. Susţinut de o riguroasă conştiinţă dogmatică, el nu este speculativ. Theologic, în înţelesul cel mai adânc, el nu se naşte din cărţi sau dintr-o cunoaştere teoretică, ci din nevoinţă şi rugăciune, din deşertare şi trăirea lui Dumnezeu. Căci nevoie
este a ne deşerta de patimi şi de propria voinţă spre a ne putea umple
de Duhul Sfant, izvorul a tot cuvântul adevărului. Nevoie este a chema Numele ce cuprinde toate numele, Iisus Hristos, a face să se pogoare mintea în tainiţa inimii, spre a pătrunde în nesfârşita tăcere unde Dumnezeu ne grăieşte şi de unde putem cu adevărat grăi inimii celuilalt. Nevoie
este a străbate întunerecul propriului iad lăuntric, pentru a renaşte
luminii nezidite ce luminează din Cuvântul întrupat.
Icoane
vii ale lui Hristos, purtători ai Duhului Sfânt care grăieşte
într’înşii, Părinţii duhovniceşti o dovedesc prin pilda lor.
Singur cel ce a murit luişi şi a înviat în Hristos poate da naştere
unui cuvânt care trezeşte la viaţă şi la slobozenia în Duh. Singur cel ce s’a cufundat în tăcere, «graiul veacului ce va să fie», după Sfântul Isaac Sirul, poate izvodi un cuvânt care să fie ecoul cuvântului originar al Cuvântului făuritor. Singur cel ce a văzut lumina cea adevărată, cel ce s-a pătruns de energiile Sale poate dovedi prezenţa lui Dumnezeu prin prezenţa sa şi prin cuvântul său.
Maxime Egger - sursa Razboi intru Cuvant
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu